30- års Jubileum för vårat berömda traditionella Julbord.

I år kommer vi att duka upp vårat Julbord för 30:e gången. Jisses vad tiden går fort. Här kommer jag att visa er bilder och lite smått och gott om vad Bålsta Gästgivaregård har på Julbordet i år.
Välkomna att följa vårat intensiva men roliga arbete som börjar snart.

söndag 26 september 2010

Tomtefamiljens hus och verkstad.

I många år sparade jag på massor av "skräp". Lådor av trä som vår personal fått julklappar i , dem tiggde jag tillbaka. Av dem är själva husen byggda . Alla möbler har jag byggt av gamla fruktlådor och askar som ostar brukade komma i. Tandpetare och lite allt möjligt har jag använt.
Min mamma har gjort porslinsdockorna och sytt samt stickat deras kläder. I flera år förberedde jag alla detaljer innan jag började bygga husen. Vi har haft det framme 3 gånger på flygeln men vi får se om det kommer fram i år eller inte. Beror på tiden. Hinner jag inte komma på vad vi ska ha i tid så åker det nog fram.


Släden hjälpte min man mig att göra av en låda som getosten kom i .
I visthusboden skymtar man massor av bröd, korvar och annat gott.
Här i verkstaden hjälper hela familjen åts att tillverka julklappar till barn i hela världen.
Öppnaspisen är av cernitlera.
Köksmöblerna är tillverkade av spillbitarna från husbygget.
Här ligger pepparkakorna och väntar på att få komma in i ugnen.
Kökssoffan är gjord av en gammal fruktlåda, tandpetare och kinapinnar.
Möblerna uppe på sovloftet är av ostlåda samt lite spill.

Maten gjorde jag av cernitlera och saltdeg.


Här har jag inte täckt över alla sladdar ännu...


Bilderna är tyvärr inte så bra, tagna med en ganska dålig kamera tyvärr...

1 kommentar:

  1. Gud vilket jobb bara synd det är så långt till Bålstad från Helsingborg. Men mycket beröm skall du ha

    SvaraRadera